Kas ir pacientu tiesības?

Pacientu tiesības ir pamata garantijas, ko pacienti saņem no veselības aprūpes sniedzējiem, nodrošinot cieņpilnu, ētisku un juridiski pamatotu ārstēšanu. Pacientu tiesības ir balstītas cilvēktiesību perspektīvas pamatprincipā “ievērot, aizsargāt, īstenot”. Pacientu tiesību ievērošana ir pamata stūrakmens kvalitatīvai veselības aprūpei ārstniecības iestādē. Pacientu tiesību īstenošana ārstniecības iestādēs ne tikai uzlabo veselības pakalpojumu kvalitāti, bet arī būtiski ietekmē pacienta pieredzi, tostarp nodrošinot viņa aktīvu iesaisti ārstniecības procesā.

Pacientu tiesības aptver dažādus veselības aprūpes aspektus, tostarp tiesības uz informāciju, informēto piekrišanu, privātumu, konfidencialitāti un iespēju pacientam pieņemt lēmumus par savu veselības aprūpi.

Pacienta neapmierinātība ar ārstniecības personu attieksmi vai to, ka nesaprotami tiek izskaidrots vai vispār netiek izskaidrots veselības stāvoklis,  diagnoze, analīžu rezultāti, nav  uzskatāma par komunikācijas problēmu, tas ir pacientu tiesību aizskārums.

Kāpēc svarīgi ievērot pacientu tiesības?

Pacientu tiesības ir cilvēktiesību jautājums. Pacientu tiesības ir cilvēka tiesību uz veselības aprūpi plašāks skatījums un pacientu tiesības balstītas cilvēktiesību perspektīvas pamatprincipā “ievērot, aizsargāt, īstenot”.

Pacientu tiesības ir noteiktas Pacientu tiesību likums. Pacientu tiesības nav privilēģijas, kuras var piešķirt uz laiku, un var arī atņemt. Pacientam tā tiesības neviens nevar atņemt.

Veselības inspekcijas dati liecina, 2024. gadā saņemtas kopumā 117 pacientu vai to tuvinieku sūdzības par Pacientu tiesību likumā noteiktajām pacienta tiesībām uz informāciju, kur cita starpā noteiktas tiesības par pakalpojuma saņemšanas iespējām, veselības stāvokli, ārstēšanas plānu un pacienta tiesībām uz ārstēšanu, kur cita starpā noteiktas tiesības uz laipnu attieksmi, arī piekrišana vai atteikšanās no ārstniecības u.c.

!!! Inspekcija vēlās iedrošināt pacientus, ja ārstniecības iestādē nākas saskarties ar iespējamu pacienta tiesību aizskārumu, vērsties pie ārstniecības iestādes vadības, lai tā operatīvi izvērtē attiecīgo situāciju un rod labāko risinājumu pacientam konkrētajā situācijā.

Kāpēc svarīgi zināt pacientu tiesības?

Pacientu informēšana par viņu tiesībām ir ļoti svarīga, lai veicinātu uzticēšanos, nodrošinātu kvalitatīvu aprūpi un dotu iespēju pacientiem aktīvi piedalīties savā veselības aprūpē.

Nepietiekama informācija un neiejūtīga saskarsme pacientam rada tādu veselības aprūpes pieredzi, kurā pacients jūtās atstāts un apdraudēts, jo vide ārstniecības iestādē pacientam ir sveša, pacients ir slims, iespējams, izjūt sāpes, atšķirībā no ārsta, kurš atrodas sev ierastā vidē un ir vesels.

Izpratne par savām tiesībām ļauj pacientiem pieņemt apzinātus lēmumus par savu ārstēšanu, tostarp tiesības atteikties no ārstēšanas vai pieprasīt alternatīvu ārstēšanu, palīdz un sekmē aktīvu līdzdalību ārstniecībā. Izpratne par savām tiesībām palīdz pacientiem justies cienītiem un novērtētiem kā indivīdiem un veicina spēcīgākas, uzticīgākas attiecības starp pacientiem un veselības aprūpes speciālistiem.