Nelaipna attieksme pret pacientu ir uzskatāma par pacientu tiesību aizskārumu, un tā nav vērtējama tikai kā komunikācijas problēma. Aizvainojoša vai agresīva attieksme, vai rīcība pret pacientu nav savienojama ar pacienta tiesībām uz laipnu attieksmi. Tādējādi šāda attieksme ir uzskatāma par pacientu tiesību aizskārumu.

  • Pacientam ir tiesības uz laipnu attieksmi neatkarīgi no viņa slimības rakstura un smaguma.
  • Ārstniecības iestādei un ārstniecības personai ir pienākums nodrošināt pacienta atrašanos cieņpilnā vidē.
  • Pacienta tiesības uz laipnu attieksmi ir daļa no kvalitatīvas ārstniecības.
  • Pacienta tiesību uz laipnu attieksmi ievērošana īsteno pamatu uzticēšanās un labvēlīgu attiecību veidošanai starp pacientu un veselības aprūpes sniedzēju.
  • Pacienta tiesību uz laipnu attieksmi ievērošana sekmē pacienta aktīvu līdzdalību viņa veselības aprūpē.

Pacientu tiesību likuma 5.panta otrā daļa noteic, ka pacientam ir tiesības uz laipnu attieksmi, kvalitatīvu un kvalificētu ārstniecību neatkarīgi no viņa slimības rakstura un smaguma.

Pacienta tiesības uz laipnu [jeb pieklājīgu, labvēlīgu] attieksmi ietver ārstniecības personu un citu ārstniecības iestādē strādājošo darbinieku pienākumu izturēties pret pacientu ar cieņu un ievērojot ētikas normas, kā arī īstenojot sapratni un empātiju, tādējādi veicinot Pacientu tiesību likuma mērķa īstenošanu. Saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 2.pantu Pacientu tiesību likuma mērķis ir veicināt labvēlīgas attiecības starp pacientu un veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju, sekmējot pacienta aktīvu līdzdalību savas veselības aprūpē, kā arī nodrošināt viņam iespēju īstenot un aizstāvēt savas tiesības un intereses.

Laipna attieksme pret pacientu ir būtiska veselības aprūpes sastāvdaļa. Tā veicina pacienta iesaistīšanos ārstniecībā un uzticēšanos ārstniecības personām un ārstniecības procesam. Svarīgi, ka pacientam ir tiesības uz laipnu attieksmi, tostarp, ka pret viņu izturas ar cieņu arī tad, ja viņš nevar aktīvi iesaistīties ārstniecībā, piemēram, atrodas bezsamaņā.

Laipnas attieksmes īstenošanai pret pacientu ir jābūt izsvērtai, ņemot vērā situācijas nopietnību kontekstā ar pacienta gaidām un viņa īstenoto komunikāciju. Tas nozīmē, ka rūpējoties par pacienta veselības drošību un labklājību, laipna attieksme pret pacientu ietver arī godīgu un, dažkārt, ētikas normu robežās, samērīgu, stingrāku komunikācijas standartu ievērošanu, piemēram, norādot uz konkrētu Pacientu tiesību likuma 15.pantā ietverto pienākumu izpildi.

Laipna attieksme ir  profesionāla ētikas prasība, ko ārstniecības personai ir pienākums ievērot. Nelaipnas attieksmes gadījumā, pacientiem ir tiesības vērsties pie ārstniecības iestādes vadības, Veselības inspekcijā vai ārstniecības personas sertifikācijas institūcijā, piemēram, Latvijas Ārstu biedrībā, Latvijas Ārstniecības personu profesionālo organizāciju savienībā, Latvijas Māsu asociācijā, ar lūgumu izvērtēt ārstniecības personas iespējamo ētikas normu pārkāpumu.