• Pacienta tiesības uz informācijas saņemšanu saprotamā formā nodrošina efektīvu komunikāciju starp pacientu un ārstniecības personu, ļaujot pacientam līdzdarboties savas veselības aprūpē.
  • Pacienta tiesības uz informāciju saprotamā formā ietver arī nepilngadīgo pacientu iesaisti un viņu viedokļa ņemšanu vērā atbilstoši viņu vecumam un briedumam.

Pacientam ir tiesības saņemt informāciju saprotamā formā.

Pacienta tiesības uz skaidru un saprotamu informāciju prasa, lai ārstniecības persona pielāgotu komunikācijas veidus, ņemot vērā pacienta individuālās īpašības, vecumu, veselības stāvokli un pieredzi.

Saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 4.1 panta trešo daļu informāciju par pacienta veselību ir sniedzama pacientam saprotamā formā, izskaidrojot medicīniskos terminus un ņemot vērā pacienta vecumu, veselības stāvokli, briedumu un pieredzi.

Pacientu tiesību likuma 4. 1 panta trešā daļa sekmē pacienta tiesības saņemt informāciju tādā veidā, kas ļauj to efektīvi uztvert un saprast, lai pacients varētu līdzdarboties savas veselības aprūpē.

Saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 2.pantu Pacientu tiesību likuma mērķis ir veicināt labvēlīgas attiecības starp pacientu un veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju, sekmējot pacienta aktīvu līdzdalību savas veselības aprūpē, kā arī nodrošināt viņam iespēju īstenot un aizstāvēt savas tiesības un intereses. Lai Pacientu tiesību likuma mērķis varētu tikt sasniegts būtiska nozīme ir pacienta un ārstniecības personas komunikācijai un savstarpējās sadarbības īstenošanai.

Pacientam ir jādod iespēja uzdot jautājumus un jāsniedz uz uzdotajiem jautājumiem atbildes.

Pacienta tiesību saņemt informāciju saprotamā formā īstenošanā būtiska nozīme ir efektīvai komunikācijai, kur ārstniecības persona uzklausa pacientu, respektē viņa uzskatus un sniedz saprotamu informāciju, kā arī rūpējas, lai pacientam būtu iespēja uzdot jautājumus un saņemt skaidrojumus. Tiesības saņemt informāciju saprotamā formā ir attiecināmas ne vien uz pilngadīgu, bet arī uz nepilngadīgu pacientu. Pacientu tiesību likuma 13.panta 2.prim daļa paredz, ka nepilngadīgam pacientam ir tiesības tikt uzklausītam un atbilstoši savam vecumam un briedumam piedalīties ar ārstniecību saistītā lēmuma pieņemšanā. Nepilngadīgā pacienta viedoklim nozīme tiek piešķirta atbilstoši pacienta briedumam.

Pacientam ir tiesības saņemt skaidru, saprotamu informāciju.

Saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 15.panta pirmo daļu pacientam ir pienākums rūpēties par savu veselību. Tostarp pacientam ir jāiesaistās informācijas apmaiņā ar ārstniecības personu, ja nepieciešams, lūdzot papildus skaidrojumus, lai nodrošinātu, ka saņemta informācija ir pietiekama un saprotama. Ja, pacientam informācija nav pietiekami saprotama, tas ir jānorāda ārstniecības personai. Tāpat, ja pacients neprot valsts valodu un tādēļ viņam informācija ārstniecības procesā nav saprotama, viņam ir pienākums nodrošināt tulkošanu. Proti, Pacientu tiesību likuma 15.panta otrā prim daļa paredz, ja pacients neprot valsts valodu un runā tādā valodā, ko ārstniecības persona nesaprot, pacients nodrošina tulkošanu, izņemot gadījumus, kad tas nav iespējams objektīvu iemeslu dēļ.

Ārstniecības personai ir jāizskaidro pacientam informācija saprotami, skaidri, ņemot vērā pacienta individuālās īpašības. Lai nodrošinātu, ka pacients spēj uztvert un saprast sniegto informāciju, ārstniecības personām ir jāpielāgo komunikācijas veids ar pacientu, ievērojot pacienta vecumu, briedumu, pieredzi un veselības stāvokli. Piemēram, nepilngadīgām personām vai pacientiem ar ierobežotu spēju uztvert sarežģītu informāciju ir jānodrošina piemēroti pielāgoti komunikācijas veidi. Ja tas ir iespējams un nepieciešams, pielietojot atbilstošus uzskates materiālus, rakstu zīmes, ķermeņa valodu, citus komunikācijas līdzekļus.