• Pacientam ir tiesības uz atbalstu no ģimenes un citiem līdzcilvēkiem, arī pavadoņa vai asistenta, un ārstniecības iestādes kapelāna atbalstu ārstniecības laikā. Šis atbalsts var būt gan, emocionāls, gan praktisks, piemēram, fiziska palīdzība pacientam, palīdzība saģērbties, pārvietoties, paēst utt. Tāpat atbalsts var ietver arī ārstniecības procesa tulkojuma nodrošināšanu, ja tas ir nepieciešams.
     
  • Ārstniecības iestādei ir pienākums nodrošināt drošu un cieņpilnu vidi, un tā var noteikt saprātīgus ierobežojumus ģimenes vai citu personu klātbūtnei, ja tas ir nepieciešams, piemēram, epidemioloģisko drošības prasību dēļ. Ierobežojumiem jābūt pamatotiem un samērīgiem. Nebūtu paļaujams noteikt formālu liegumu pacientam saņemt ģimenes un citu personu atbalstu.
     
  • Ja izņēmuma gadījumā tiek liegts ģimenes vai citu personu atbalsts, ārstniecības iestādei ir jāsniedz skaidrojums un jāievēro pacienta tiesības uz informāciju.

Pacienta tiesības uz ģimenes un citu personu atbalstu ārstniecības laikā.

Saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 5.panta trešo daļu pacientam ir tiesības uz savas ģimenes un citu personu atbalstu ārstniecības laikā.

Pacientu tiesību likuma 5.panta trešā daļa sekmē pacienta tiesības uz drošu, cieņpilnu un emocionāli atbalstošu vidi ārstniecības laikā.

Saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 5.panta trešo daļu pacientam ir tiesības gan uz ģimenes atbalstu, gan uz citu personu, piemēram, draugu, atbalstu, ja pacients ir paudis savu gribu šādam atbalstam.

Pacienta emocionālais un praktiskais atbalsts ārstniecības iestādē.

Atbalsts var būt gan emocionāls, gan arī praktisks, piemēram, fiziska palīdzība pacientam, palīdzot saģērbties, pārvietoties, paēst utt. Atbalsts, ko pacients var saņemt, var būt arī pavadoņa vai asistenta palīdzība pacientam, kuram ir redzes, dzirdes vai runas traucējumi. Atbalsts var ietvert arī ārstniecības iestādes kapelāna garīgo atbalstu ārstniecības laikā, uz ko pacientam ir tiesības saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 3.panta piekto daļu. Tāpat, ja pacients neprot valsts valodu, ģimenes vai citas personas atbalsts var ietvert tulkošanas nodrošināšanu ārstniecības procesā, kas saistāms ar Pacientu tiesību likuma 15.panta otrās prim daļas īstenošanu ārstniecības procesā.

Jāņem vērā, ka Pacientu tiesību likuma 5.panta septītā daļa nosaka, ka pacientam ir tiesības uz tādu ārstniecību, kas tiek veikta tikai to personu klātbūtnē, kuras ir tieši iesaistītas ārstniecībā. Pacients var piekrist citu personu klātbūtnei ārstniecības laikā vai pieaicināt citas personas, ja tas netraucē ārstniecību

Ārstniecības iestādei un ārstniecības personām ir pienākums rūpēties par drošību ārstniecības laikā un ārstniecības efektivitāti, tādējādi īstenojot pacienta tiesības uz kvalitatīvu ārstniecību, kas ir nostiprinātas Pacientu tiesību likuma 5.panta otrajā daļā. Tādējādi ārstniecības iestāde iekšējās kārtības noteikumos var noteikt samērīgus ierobežojumus pacienta tiesību uz savas ģimenes un citu personu atbalsta jomā. Ārstniecības iestādē ar iekšējās kārtības noteikumiem varētu būt noteikti atsevišķi izņēmuma gadījumi, kad pacienta ģimenes vai citu personu klātbūtne ārstniecības laikā varētu būt liegta, lai ievērotu epidemioloģiskās drošības prasības. Tostarp ierobežojumi var attiekties, piemēram, uz ģimenes un citu personu klātbūtni operāciju vai citu invazīvu procedūru laikā. Tomēr arī tādā gadījumā ārstniecības iestāde nedrīkstētu formāli un bez pamatojuma aizliegt pacienta tiesības uz ģimenes un citu personu atbalstu ārstniecības laikā. Ierobežojumiem pacienta interesēs ir jābūt samērīgiem un saudzīgiem.

Ārstniecības iestādei ir jānodrošina pacienta atrašanās drošā un cieņpilnā vidē. Tādējādi ārstniecības iestādei ir jāizvērtē iespējas kā nodrošināt to, lai pacients atbalstu varētu saņemt. Piemēram, jānodrošina, ka smagāku operāciju gadījumā vecāki ir pēdējie, ko bērns redz, ieslīgstot narkozē, un pirmie, ko ierauga pamostoties.

Ja, izņēmuma gadījumā, ģimenes vai citu personu atbalsts ārstniecības laikā tiek liegts, personai, kas pārstāv ārstniecības iestādi vai ārstniecības personai ir jāievēro Pacientu tiesību likuma 4.pantā nostiprinātās pacientu tiesības uz informāciju, un saprotami jāizskaidro pacientam vai pacienta pārstāvim pamatojums noteiktajam liegumam un jāsniedz atbildes uz jautājumiem.