Informācijas sniegšana pacientam nav tikai formāla prasība, bet ir būtiska viņa veselības un tiesību aizsardzībai.

Pacientam ir tiesības:

  • uzdot jautājumus par savu veselības stāvokli, diagnozi, ārstēšanas, izmeklēšanas un rehabilitācijas plāniem, prognozi, sekām un funkcionēšanas ierobežojumiem;
  • nekavējoties saņemt informāciju par neparedzētiem ārstniecības iznākumiem, to iemesliem un pieejamiem tiesību aizsardzības līdzekļiem;
  • atteikties saņemt informāciju par savu veselību, izņemot gadījumus, kad tas ir nepieciešams citas personas dzīvības aizsardzībai;
  • norādīt informāciju par personu, kuru pacients pilnvaro vai ir pilnvarojis pieņemt ar ārstniecību saistītus lēmumus pacienta vietā;
  • norādīt informāciju par personu, kurai nav tiesību saņemt informāciju par pacientu vai pieņemt ar pacienta ārstniecību saistītus lēmumus pacienta vietā.

Saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 4.1 pantu pacientam ir tiesības saņemt informāciju par savu veselību.

Pacientu tiesību likuma 4.1 pants sekmē savlaicīga un pacienta veselības stāvoklim atbilstoša pacienta veselības aprūpes procesa īstenošanu.

Pacientam ir tiesības saņemt informāciju par savu veselības stāvokli laikus. Ārstniecības personām šo informāciju ir pienākums sniegt atbilstoši savai profesionālajai kompetencei.

Ārstējošais ārsts var atlikt informācijas sniegšanu pacientam tikai tad, ja to pamatoti paredz, ka tūlītēja informācijas saņemšana varētu būtiski apdraudēt pacienta vai citu personu dzīvību vai veselību. Šādos gadījumos informācija tiek sniegta tiklīdz tas ir iespējams.

Pacientam ir tiesības uzdot jautājumus par savu veselības stāvokli, diagnozi, ārstēšanas, izmeklēšanas un rehabilitācijas plāniem, prognozi, sekām un funkcionēšanas ierobežojumiem. Turklāt pacientam ir tiesības saņemt informāciju par ārstniecības rezultātiem, iepriekš neparedzētu ārstniecības iznākumu un tā iemesliem.

Informācija pacientam ir jāsniedz saprotamā formā, ņemot vērā pacienta vecumu, veselības stāvokli un pieredzi, skaidrojot medicīniskos terminus.

Papildus tam, pacientam ir tiesības pēc ārstniecības vai tās posma pabeigšanas saņemt informāciju par sniegtajiem pakalpojumiem, diagnostiskajiem izmeklējumiem, rekomendācijām turpmākai ārstēšanai un sociālajiem pakalpojumiem. Ja nepieciešams, pacientam ir jāizsniedz nosūtījumi uz citām ārstniecības iestādēm ārstniecības turpināšanai.

Ārstniecības iestādei un ārstējošajam ārstam ir pienākums nekavējoties sniegt pacientam informāciju par iepriekš neparedzētu ārstniecības iznākumu, izskaidrojot iemeslus un turpmāko rīcību. Pacientam šādā situācijā ir tiesības saņemt informāciju par attiecīgajā situācijā pieejamiem tiesību aizsardzības līdzekļiem.

Svarīgi uzsvērt, ka pacientam ir tiesības atteikties no informācijas saņemšanas, izņemot gadījumus, kad tas ir nepieciešams citas personas dzīvības aizsardzībai. Šo atteikumu pacients var izteikt mutvārdos, rakstveidā vai ar darbībām, kas to nepārprotami apliecina. Šāda izvēle ārstniecības personai ir jādokumentē.

Pacientam ir tiesības norādīt informāciju par personu, kuru pacients pilnvaro vai ir pilnvarojis pieņemt ar ārstniecību saistītus lēmumus pacienta vietā, kā arī personu, kurai nav tiesību saņemt informāciju par pacientu vai pieņemt ar pacienta ārstniecību saistītus lēmumus pacienta vietā.