Turpinot izglītojošu vizīšu ciklu, Veselības inspekcijas vadība un speciālistes 21. novembrī apmeklēja Ogres rajona slimnīcu, lai ar ārstniecības personām un slimnīcas vadību pārrunātu medicīnisko ierīču drošumu, medicīniskās dokumentācijas pareizu aizpildīšanu un pacienu tiesību ievērošanu ārstniecības procesā. Vizītes mērķis bija stiprināt ārstniecības personu izpratni par pacientu tiesībām un ārstniecības procesa drošumu.
Vizīti atklāja Veselības inspekcijas vadītāja Antra Valdmane ar ievadvārdiem par to, cik svarīgi ir turpināt izglītot ārstniecības personas par pacientu drošību un skaidrot pacientu tiesību prioritāro lomu ārstniecībā. Šādas vizītes ļauj Veselības inspekcijai informēt ārstniecības personas par biežāk pieļautajām kļūdām ārstniecības ietvaros, kā arī sniedz iespēju ārstniecības personām uzdot sev interesējošos jautājumus Veselības inspekcijai, lai turpmāk pilnveidotu ārstniecības procesu.
Medicīnisko ierīču uzraudzības nodaļas vadītāja Jeļena Cīrule atgādināja Ogres rajona slimnīcas pārstāvjiem par medicīnisko ierīču tehniskās uzraudzības noteikumiem un biežāk konstatētajām neatbilstībām medicīnisko ierīču ekspluatācijā. Veselības inspekcijas pārstāve arī vērsa uzmanību uz jaunajām tendencēm medicīnā, kas iekļauj mākslīgā intelekta izmantošanu ārstniecības procesā, un uzsvēra ārstniecības personas pienākumu informēt pacientu, ja ārstniecības procesā tiek izmantoti mākslīgā intelekta risinājumi.
Veselības aprūpes departamenta vadītāja Iveta Hirša slimnīcas pārstāvjus informēja par medicīniskās dokumentācijas korektas un saprotamas aizpildīšanas svarīgumu:
“Senāts ir atzinis, ka medicīniskā dokumentācija ir primārais un galvenais informācijas avots pacienta veselības stāvokļa un piemērotās ārstēšanas gaitas noskaidrošanai, tāpēc ārstniecības personām ir sevišķi svarīgi, ka medicīniskā dokumentācija par pacientu ir pilnīga, korekta un salasāma”.
Tāpat tika vērsta uzmanība komunikācijas lomai ārstniecībā, jo cieņpilna komunikācija ar pacientu ir pamats efektīvai ārstniecībai un pacienta apmierinātībai ar ārstniecības kvalitāti.
Savukārt, Juridiskā departamenta vadītāja Laura Šāberte sniedza ārstniecības personām plašāku ieskatu pacientu tiesībās un skaidroja, ka arī nelaipna attieksme arī ir uzskatāma par pacientu tiesību pārkāpumu.
“Pacientu tiesību pārzināšana ārstniecības iestādē samazina konfliktsituāciju iespējamību un nodrošina veiksmīgāku sadarbību starp pacientiem un ārstniecības personām un citiem ārstniecības iestādes darbiniekiem” vērsa uzmanību L. Šāberte.
Papildus speciāliste uzsvēra, ka pacientu tiesību ievērošana nav tikai juridisks pienākums, bet arī svarīgs kvalitātes rādītājs, kas tiešā veidā ietekmē pacienta uzticēšanos ārstam.
Kopumā 2025. gada pirmajā pusgadā par Pacientu tiesību likuma 4. un 4.prim pantā noteiktajām pacienta tiesībām uz informāciju Veselības inspekcijā tika saņemtas 25 sūdzības un 15 gadījumos tika konstatēts šo tiesību aizskārumu.
Veselības inspekcijas vizītes Latvijas ārstniecības iestādēs tiek īstenotas, lai nodrošinātu vienotu izpratni par pacientu tiesībām un to praktisko ievērošanu, sekmējot drošu un kvalitatīvu veselības aprūpi.