Veicinot izpratnes stiprināšanu par pacientu tiesību nozīmi veselības aprūpē, Veselības inspekcijas (VI) vadība šonedēļ apmeklēja SIA “Rēzeknes slimnīca”. Vizītes ietvaros ar slimnīcas pārstāvjiem tika pārrunāta pacientu tiesību ievērošanas prakse un īpaši tika akcentēta pacientu tiesību aizsardzības speciālista nozīmība ārstniecības iestādēs, lai pacienti varētu izmantot savas tiesības risināt neskaidrības un problēmsituācijas uzreiz un uz vietas, tiklīdz tādas rodas.  

Tikšanās laikā Veselības inspekcijas Juridiskā departamenta vadītāja Laura Šāberte uzsvēra, ka no 2025. gada 1. jūlija stājusies spēkā Pacientu tiesību likuma 3. panta septītā daļa, kas nosaka par pienākumu ārstniecības iestādēm sistēmiski un sistemātiski veicināt pacientu tiesību ievērošanu un izstrādāt Pacientu tiesību īstenošanas plānu. Šis plāns ir būtisks instruments, lai nodrošinātu pacientu tiesību ievērošanu ikvienā veselības aprūpes situācijā. L. Šāberte uzsvēra, ka Pacientu tiesību īstenošanas plāna izstrādei un ieviešanai ārstniecības iestādē ir rekomendējams piesaistīt pacientu tiesību aizsardzības speciālistu vai juristu ar kompetenci pacientu tiesībās, lai nodrošinātu profesionālu pieeju plāna izstrādē un efektīvu tā pielietojumu praksē.

“Pacienta neapmierinātība ar ārstniecības personu attieksmi vai to, ka nesaprotami tiek izskaidrots vai vispār netiek izskaidrots veselības stāvoklis,  diagnoze, analīžu rezultāti, nav  uzskatāma par komunikācijas problēmu, tas ir pacientu tiesību aizskārums,’’ norādīja VI vadītāja Antra Valdmane, uzsverot, ka Inspekcijas tīmekļvietnē šoruden uzsākts publiskot pacientu tiesību skaidrojumus rubrikā “Zini savas pacienta tiesības.”

Kā jau ticis ziņots, par pacienta tiesību aizskārumu Inspekcijā 2025. gada pirmajā pusgadā saņemta kopumā 61 pacienta vai to tuvinieku sūdzība par pacienta tiesību aizskārumu. Tas ir par turpat 33% vairāk salīdzinoši ar 2024. gada pirmo pusgadu, kad tika saņemtas 46 sūdzības.

No pacienta tiesību aizskāruma sūdzībām šī gada pirmajos sešos mēnešos, par Pacientu tiesību likumā (PTL) noteiktajām pacienta tiesībām uz informāciju, kur cita starpā noteiktas tiesības par pakalpojuma saņemšanas iespējām, veselības stāvokli, ārstēšanas plānu u.c. bijušas 25 sūdzības, kur 15 gadījumos konstatēts šo tiesību aizskārums, bet par PTL noteiktajām pacienta tiesībām uz ārstēšanu, kur cita starpā noteiktas tiesības uz laipnu un cieņpilnu attieksmi, arī piekrišana vai atteikšanās no ārstniecības u.c. bijušas 26 sūdzības, kur pacienta tiesību aizskārums konstatēts 11 gadījumos.

Lai akcentētu pacientu tiesību ievērošanas nozīmību ārstniecības iestādēs, Veselības inspekcijas vadītāja un speciālisti turpinās iesākto tikšanās ciklu ar Latvijas reģionālajām slimnīcām.

 

Informāciju sagatavoja:

Veselības inspekcijas sabiedrisko attiecību daļa

Tālrunis: 26315189

e-pasts: komunikacija@vi.gov.lv

Saistītas tēmas

Informācija presei Jaunumi