Ārstniecības iestāžu pienākums ievērot pacientu tiesības.
Pacientu tiesību īstenošana ārstniecības iestādē rada vidi, kurā pacienti jūtas droši un pārliecināti par savu tiesību īstenošanu. Tas savukārt veicina veselības aprūpes kvalitāti.
- Visām ārstniecības iestādēm ir pienākums sistēmiski un sistemātiski veicināt pacientu tiesību ievērošanu, rūpēties par pacientu tiesību aizsardzību un īstenošanu ikvienā veselības aprūpes situācijā;
- Pacientu tiesību likuma 3.panta septītā daļa noteic, ka stacionārajām ārstniecības iestādēm un daudzprofilu ambulatorajām ārstniecības iestādēm ir pienākums izstrādāt pacientu tiesību īstenošanas plānu. Minētā tiesību norma neaizliedz pacientu tiesību ievērošanas nolūkos arī citām ārstniecības iestādēm izstrādāt un izpildīt pacientu tiesību īstenošanas plānu savā praksē;
- Pacientu tiesību likuma 3.panta septītā daļas mērķis ir sekmēt to, lai ikvienā ārstniecības iestādē būtu izpratne par pacientu tiesībām, un lai tās tiktu praktiski īstenotas.
Pacientu tiesību īstenošanas plāns nav un nedrīkst būt formāls dokuments.
Tam ir jābūt kā sistēmiskai caurvijai, kā rīcības algoritmam, visā ārstniecības iestādes darbā, kur tā saturiskais fokuss ir pacientu tiesību īstenošana, un kuru katrs ārstniecības iestādē strādājošais darbinieks pārzina un spēj īstenot praksē.
Tas nozīmē, gan to, ka ārstniecības iestādes personāls zina un izprot pacienta tiesības, gan to, ka pašas tiesību normas tiek regulāri padziļināti skaidrotas personālam apmācību procesā, ka ārstniecības iestādē ir pacientu tiesību speciālists un situācijas tiek risinātas uzreiz un uz vietas.