Ārstniecības iestāžu pienākums izstrādāt pacientu tiesību īstenošanas plānu un nodrošināt tā izpildi.
Visām ārstniecības iestādēm ir pienākums sistēmiski un sistemātiski veicināt pacientu tiesību ievērošanu, rūpēties par pacientu tiesību aizsardzību un īstenošanu ikvienā veselības aprūpes situācijā. To nosaka Pacientu tiesību likuma 3.panta septītā daļa*
Pacientu tiesību īstenošanas plāns kā rīcības algoritms darbā ar pacientiem stacionārajās ārstniecības iestādēs un daudzprofilu ambulatorajās ārstniecības iestādēs.
Pacientu tiesību īstenošanas plānam nav jābūt sarežģītam dokumentam. Pacientu tiesību īstenošanas plāna mērķis ir nodrošināt:
- visaptverošu, uz pacientiem centrētu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu, ievērojot pacientu tiesības;
- mērķis ietver sistemātisku pieeju pacientu tiesību īstenošanai un pacientu tiesību integrēšanu visos pacienta veselības aprūpes posmos;
- tādējādi tiek veidota un nodrošināta droša, iekļaujoša un ilgtspējīga vide, kurā pacienti tiek aktīvi iesaistīti lēmumu pieņemšanā un viņu tiesības tiek respektētas kā veselības aprūpes neatņemama sastāvdaļa.
Ārstniecības iestādēm pacientu tiesību īstenošanas plānu ir jāizstrādā atbilstoši to darba specifikai un identificētajām problēmām pacientu tiesību jomā, ar ko tās ikdienā saskaras. Tas nozīmē, ka pacientu tiesību īstenošanas plāns apjoma un satura ziņā var atšķirties dažādām ārstniecības iestādēm, piemēram, universitātes slimnīcai un specializētajai slimnīcai.
Ārstniecības iestādēm jāspēj uzskatāmi pierādīt, piemēram, ar to iekšējiem normatīvajiem aktiem, ka ārstniecības iestādē ir izstrādāts pacientu tiesību īstenošanas plāns un kādi pasākumi ir tikuši veikti, lai nodrošinātu tā izpildi.
Tā piemēram, Pacientu tiesību īstenošanas plānā ietvertie rīcības algoritmi var sekmēt Pacientu tiesību likuma 18.panta īstenošanu, kas noteic pacienta tiesību un likumisko interešu aizstāvēšanu. Pacientu tiesību likuma 18.pantā ir iecerēts veikt grozījumus, to papildinot ar 1.1 daļu, kas nosaka, ka šajā likumā noteikto tiesību un no tām izrietošo interešu aizstāvēšanai persona sākotnēji vēršas ārstniecības iestādē, kurā persona vērsusies pēc veselības aprūpes pakalpojuma vai saņēmusi to.
Pacientu tiesību īstenošanas plānā izstrādājama kārtība, kādā ārstniecības iestādē ar personām tiek risinātas domstarpības.
Ārstniecības iestāde atbilstoši tās kompetencei normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā personai sniedz atbildi pēc būtības, kā arī, ja nepieciešams, risina domstarpības ar personu savstarpējo sarunu ceļā (sk. https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/d30ebd96-838c-4ff8-a873-3d15546e3203).
Ārstniecības iestādes pieejai pacientu tiesību īstenošanas plāna izstrādē un izpildē ir jābūt vērstai ne vien uz pacientu tiesību īstenošanas mehānismu izveidi, bet arī uz ārstniecības personu izglītošanu pacientu tiesību jomā.
Zināšanas ir būtisks priekšnoteikums, lai varētu ievērot, aizsargāt un īstenot pacientu tiesības veselības aprūpē. Ir būtiski nodrošināt, ka pastāv ne vien skaidras izglītības prasības ārstniecības personu pamatizglītībā un tālākizglītībā, bet ikvienam, kas strādā ārstniecības iestādē ir nepieciešamās zināšanas, izpratne un prasmes pacientu tiesību jautājumos, atkarībā no attiecīgās personas darba specifikas un saskares ar pacientiem.
Ārstniecības iestādes, kurām ir pienākums izstrādāt pacientu tiesību īstenošanas plānu un nodrošināt tā izpildi.
Stacionārās ārstniecības iestādes un daudzprofilu ambulatorās ārstniecības iestādes ikdienā strādā daudz intensīvākos apstākļos, kur pacientu plūsma ir ievērojami lielāka un dinamiskāka, nekā tās ārstniecības iestādes, kuras darbojas vienā veselības aprūpes pakalpojumu profilā.
Lai nodrošinātu vienlīdz kvalitatīvu pacientu tiesību ievērošanu intensīvos darba apstākļos, ir nepieciešams izstrādāt pacientu tiesību īstenošanas plānu.
Savukārt iestādēm, kas darbojas tikai vienā profilā, šādas intensitātes nav, tomēr jāņem vērā, ka Pacientu tiesību likuma 3.panta septītā daļa neaizliedz pacientu tiesību ievērošanas nolūkos, arī citām ārstniecības iestādēm, izstrādāt un izpildīt pacientu tiesību īstenošanas plānu savā praksē.
Stacionārās ārstniecības iestādes, kurām ir pienākums izstrādāt pacientu tiesību īstenošanas plānu, saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 20.janvāra noteikumu Nr.60 “Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām” 93.punktu ir:
- daudzprofilu slimnīca;
- universitātes slimnīca;
- specializētā slimnīca;
- aprūpes slimnīca.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 20.janvāra noteikumu Nr.60 “Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām” 23.punktu ambulatorajā ārstniecības iestādē pacientam sniedz primāro veselības aprūpi vai sekundāro ambulatoro veselības aprūpi, tai skaitā ārstniecību dienas stacionārā.
Daudzprofilu ambulatorās ārstniecības iestādes, kurām, ir pienākums izstrādāt pacientu tiesību īstenošanas plānu ir tādas ambulatorās ārstniecības iestādes, kuras darbojas vairāk nekā vienā veselības aprūpes pakalpojumu profilā.
Tāda ārstniecības iestāde ir, piemēram, veselības centrs, kurš Ministru kabineta 2009.gada 20.janvāra noteikumu Nr.60 “Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām” 43.punkta izpratnē ir ārstniecības iestāde, kurā pacientam sniedz primāro un sekundāro ambulatoro veselības aprūpi vismaz trijās ārstu specialitātēs.
Pacientu tiesību ievērošana ārstniecības iestādēs ne tikai veicina veselības pakalpojumu kvalitāti, bet arī būtiski ietekmē pacienta pozitīvo pieredzi, tostarp nodrošina viņa aktīvu iesaisti ārstniecības procesā.
Cieņpilna un uz pacientu orientēta pieeja vienlaikus stiprina arī sabiedrības uzticēšanos veselības aprūpes institūcijām, kas ir būtisks priekšnosacījums ilgtspējīgas un efektīvas veselības aprūpes sistēmas attīstībai. Ņemot vērā pieaugošo uzmanību pacientu tiesību īstenošanai gan globālā mērogā, gan Latvijā, arvien skaidrāk iezīmējas nepieciešamība stiprināt ārstniecības iestāžu atbildību un veidot sistemātisku, uz rezultātiem vērstu pieeju.
Veselības inspekcijas mājas lapas sadaļā Pacientu tiesību skaidrojumi, pacientiem to tiesību kontekstā, tiek skaidrots un uzsvērts ārstniecības iestāžu pienākums īstenot pacientu tiesību ievērošanu.
Veselības inspekcija vērš uzmanību, ka lai atvieglotu ārstniecības iestādēm pacientu tiesību īstenošanas plāna sagatavošanu, darba grupa (Ph. D. Karina Palkova, Mg. iur., Ph. D. zinātniskā grāda pretendente Andreta Slavinska, Ph. D. Laura Šāberte, Dr. iur. Aldis Lieljuksis, Ph. D. Ieva Bikava) ir izstrādājusi vadlīnijas pacientu tiesību īstenošanas plāna ieviešanai ārstniecības iestādēs, lai palīdzētu ārstniecības iestādēm īstenot vienotu un efektīvu pieeju pacientu tiesību īstenošanas jomā, veicinātu ārstniecības iestāžu spēju pielāgot pacientu tiesību īstenošanas plānu un ieviest to praksē, kā arī sniegtu skaidru un pieejamu atbalstu gan pacientiem, gan ārstniecības personām. Vadlīnijas ir pieejamas Veselības ministrijas mājaslapā: https://www.vm.gov.lv/lv/vadlinijas-pacientu-tiesibu-istenosanas-plana-ieviesanai-arstniecibas-iestades .
* Minētās tiesību normas ietveršanu Pacientu tiesību likumā pamato ar veselības ministra 2022. gada 31. janvāra rīkojumu Nr. 15 “Par darba grupu pacientu tiesību ievērošanas pilnveidošanai” izveidotās darba grupas, Veselības inspekcijas vadībā, 2022. gada 9. maija ziņojumā “Par darba grupas izvirzītajiem priekšlikumiem pacientu tiesību ievērošanas pilnveidošanai” Nr. 1.3.-5./4025 norādītais, ka ikvienā ārstniecības iestādē ir jābūt padziļinātai izpratnei par pacientu tiesībām un rīcības algoritmam kā praktiski ārstniecības iestādes ikdienas darbā tās īstenot.